Alle spillere skal deltage i retssagen og vil, på skift, være en aktiv del af den.
Retssagen markerer afslutningen af spillet. Spillerne samles et passende sted hvor alle kan sidde i grupper af 4-6 personer (evt. på gulvet).
Grupperne placeres rundt omkring et bord eller lign. (centrum) med ledig plads til 1 spiller fra x antal grupper. (eks. 16 grupper = 16 pladser ved bordet)
Ved grupperne lægges gruppenummer, spørgebrik og en aflukket pose med ca. 15 tændstikker + minipræmie
Opstil evt. projektor og lærred/hvid væg til projicering af Sna[i]pers spil-site.
På bordet i midten lægges:
Pose med ca. 15 tændstikker + minipræmie pr. 5 deltagere
Alle eliminerede og arresterede deltagere starter med at blive samlet som en gruppe.
De forklarer selv, hvor og hvornår de blev myrdet eller hvorfor de blev arresteret. (Præsenteres én ad gangen)
Når alle er blevet præsenteret sættes denne gruppe i gang med at spille "in between spillet". (se spørgebrik bagside)
De resterende spillere der sidder tilbage i grupperne bruger nu spørgebrikken til at forklare hvor de befandt sig på mord-tidspunkterne, og fremlægger deres alibier. (Se spørgebrik)
Spørgebrikken lægges ved grupperne sammen med:
En lækker mini præmie og tændstikker (skal benyttes ved akter hvor gruppen ikke direkte er en del af retssagen)
Det ældste gruppemedlem starter gruppeafhøringen med at have denne brik. Han/hun stiller et spørgsmål til et andet gruppemedlem, som så svarer på spørgsmålet. Derefter modtager han/hun spørgebrikken og kan nu få lov at stille et spørgsmål til et nyt gruppemedlem. (spørgeren må kun stille 1 spørgsmål)
Sådan fortsætter “gruppe-afhøringerne” indtil spillederen ringer med klokken.
Efter første omgang gruppe-afhøringer udpeger hver gruppe nu 1 spiller fra gruppen med de dårligste alibier, og som virker mest mistænkelig.
Alle de udpegede danner nu nye grupper á 4-6 pers. som placeres i centrum af retssagen (Eliminerede og arresterede fra AKT 1 går tilbage til deres oprindelige grupper) - de nye grupper i centrum gentager derefter princippet i AKT 2 for at finde frem til hovedmistænkte.
Der spilles "in between spillet" samtidig i grupperne der ikke sidder i centrum. Her spilles om de lækre minipræmier.
Ved stemmeflertal vælger de grupper der sidder i centrum nu 1-2 deltagere, som så bliver anklaget som hovedmistænkte for mordene.
De 4-8 stk. hovedmistænkte placeres samlet i centrum, resten sætter sig ved deres oprindelige grupper. Herefter får de hovedmistænkte lov til, én ad gangen, at modargumentere anklagerne overfor alle spillere og fortælle hvorfor de ikke er Sna[i]pere og ikke skal fængsles.
Ved en afstemning blandt de 4-8 hovedmistænkte afgøres, hvem der dømmes som Sna[i]pere. Stemmeberettigede er alle undtagen eliminerede, arresterede og hovedmistænkte - de placeres evt. i en gruppe for sig selv..
Afstemningen foregår via QR-koden på spørgebrikken (kun spilleder har adgang til at indskrive hovedmistænktes navne)
Ved stemmelighed laves ny afstemning blandt dem med ens antal stemmer.
De hovedmistænkte der får flest stemmer dømmes skyldige i de resterende uopklarede mord.
Hvis alle sna[i]pere bliver retmæssigt dømt vinder civile, politibetjente og privatdetektiver - eksklusiv alle eliminerede.
Hvis blot én enkelt sna[i]per slipper afsted med at begå mord ved højlys dag, vinder ALLE sna[i]pere inklusiv deres ofre.
Inkl. "in between spil" og regler & QR-kode til domfældelse afstemning